השתלת כליה הצלבה

השתלת כליה הצלבה

Home » מאמרים » השתלת כליה הצלבה

השתלת כליה – הצלבה ועקרונותיה

בישראל תרומת כליה בכסף אינה מותרת, ולכן פתוחות בפני הנזקקים להשתלה רק שלוש אפשרויות. הראשונה היא קבלת תרומה מתורם שנפטר, המחזיק כרטיס אדי ושיש אישור ממשפחתו, וכמובן עם התאמה פיזיולוגית. השנייה היא קבלת תרומה אלטרואיסטית מאדם זר והשלישית היא קבלת תרומה מבן משפחה הנמנה על המעגל הקרוב. יחד עם זאת, ההמתנה לתורם אלטרואיסטי יכולה להיות ממושכת ביותר, ואילו תורם מהמשפחה הקרובה אינו תמיד מתאים – גם אם קיימת נכונות לתרום. במצבים אלו ניתן לבצע עבור השתלת כליה הצלבה מול תורם משפחתי של אדם אחר.  

מה העיקרון של הצלבה?

ההצלבה מתאימה למי שזקוק להשתלת כליה ויש לו קרוב משפחה המוכן לתרום, אולם ישנה בעיה פיזיולוגית. הבעיה היא שאצל הנתרם קיימים בגוף נוגדנים כנגד הכליה של התורם, או שישנה אי התאמה בין סוגי הדם שלהם (יש לציין כי כיום קיימות שיטות להתגברות על נוגדנים ונטרול שלהם). במקרים אלו, ניתן לבחון אם קיים מועמד אחר להשתלת כליה שנמצא במצב דומה, כלומר שיש לו בן משפחה קרוב המוכן לתרום לו כליה, ואז מבצעים הצלבה. בתהליך זה התורם של המועמד הראשון בעצם תורם את הכליה למועמד השני, ולהיפך – הכליה של התורם השני תושתל אצל המועמד הראשון. יש לציין כי התהליך פתוח בפני כל המועמדים להשתלות כליה, לרבות מי שחולה באי ספיקת כליות ועדיין לא התחיל בטיפולי דיאליזה, וכן מי שכבר התחיל בטיפולי דיאליזה. לכאורה, קיים כאן פרדוקס מול חוק תרומת איברים, האוסר על קבלת או מתן תרומת כנגד תרומת איבר – ואין זה משנה אם התורם חי או נפטר. יחד עם זאת, החוק מתיר לתת את התרומה אם כנגדה עומדת הסכמה של קרוב משפחה או מכר של הנתרם לתרום איבר למכר או לקרוב משפחה של התורם.  

כניסה לתוכנית החילופים

כדי לבצע עבור השתלת כליה הצלבה יש לרשום את המועמד להשתלה לתוכנית החילופים מטעם המרכז הלאומי להשתלות. זאת, כמובן, לאחר שהבדיקות הראו על חוסר התאמה רפואית בין התורם לנתרם קרוב משפחתו. באמצעות הנפרולוג המטפל פונים אל תוכנית החילופים הלאומית, תוך מילוי של כל הטפסים הרלוונטיים והעברתם למרכז הרפואי הנבחר. בהמשך, אחרי שמתאספים שלושים זוגות לפחות או בכל שלושה חודשים, מבצעים את ההצלבה באמצעות תוכנת מחשב בין תורמים ומועמדים בעלי התאמה רפואית. במידה ונמצא התאמה נשלחת מיידית הודעה לצורך מעבר בדיקות נוספות להתאמה וקבלת אישור. במידה והכל עובר כשורה ניתן לגשת אל הניתוח, או למעשה אל שני ניתוחי השתלת הכליות שמבוצעים במקביל. למידע נוסף על בנושא ולתיאום פגישה עם המומחים שלנו, ללא עלות או התחייבות, פנו אל מדליד דרך האתר או התקשרו ל- 03-3760762.