באיזה רמת קריאטינין מתחילים דיאליזה

קריאטינין נוצר בעת פירוק תאי שריר באופן תקין תוך כדי פעילות גופנית. זהו חומר פסולת המפונה מהדם אל השתן על ידי הכליות. אחד מתפקודי הכליות הוא לשמור על רמות תקינות של קריאטינין בגוף, ולכן בדיקה של רמת הקריאטינין בדם יכולה להעיד על תפקוד הכליות. 

כמו כן, בעקבות בדיקה זו מחושב ערך מספרי GFR שמהווה מדד לקצב סינון הפסולת על ידי הכליות. נשאלת השאלה באיזו רמה של קריאטינין יש להתחיל טיפול דיאליזה?

רמת קריאטינין גבוה בדם יכולה להוביל לאי ספיקת כליות וכתוצאה מכך לטיפולי דיאליזה.

מתי מתחילים דיאליזה?

נוכל לדעת מתי מתחילים דיאליזה על פי תוצאות בדיקת תפקודי כליות (רמת קריאטינין בדם וערך GFR), שבאמצעותה ניתן להעריך את מסת הכליה המתפקדת שלוקחת חלק בסינון הדם. זאת כאשר במצב של אי ספיקת כליות חריפה שבו הקריאטינין גבוה וערך ה- GFR  יורד אל מתחת ל-15, לא נותר אלא להתחיל טיפולי דיאליזה. בנוסף, גם רמה של 15-29 תוביל  בדרך כלל לכשל כלייתי שמחייב דיאליזה. טיפולי הדיאליזה ניתנים לביצוע במרכזים רפואיים לרבות בתי חולים או בבית, כאשר קיימים שני סוגי טיפולים: המודיאליזה ודיאליזה פריטונאלית. בהמודיאליזה הדם מועבר דרך מערכת סינון המרחיקה את מוצרי הפסולת, כאשר הדם הנקי מוחזר לגוף. להבדיל מכך, בדיאליזה פריטונאלית מוחדר נוזל לתוך חלל הבטן, המנוקז אל מחוץ לגוף עם חומרי פסולת. חולה דיאליזה יכול לבצע טיפול זה באופן עצמאי בביתו באמצעות חיבור למכונה במשך שעות הלילה. מטרתם של טיפולי הדיאליזה היא לסנן את הדם בגוף אלא שהן מסוגלים לעשות זאת ברמה של כ-10% מתפקוד הכליות, ולכן ניתן לחיות עמם עד כ-6 שנים. כמו כן, לטיפולים אלו תופעות לוואי שפוגעות באיכות החיים של המטופלים ואף מסכנות אותם. בין התופעות ניתן למנות לחץ דם לא מאוזן – גבוה מידי או נמוך מידי, מחלות לב, מחלות עצם, זיהומים ופגיעה במערכות העצבים. בנוסף ישנן תופעות שמקשות על המטופלים בחיי היומיום כגון: בחילות והקאות, חום וצמרמורות, כאבי ראש, יובש, תשישות גבוהה וגרד. לפיכך הפתרון המועדף הוא השתלת כליה שמעניק הזדמנות לחיים חדשים ללא התופעות שנמנו לעיל. השתלה זו ניתנת לביצוע בארץ או בחו"ל, מן המת או מן החי.

איך להוריד קריאטינין גבוה?

במידה שנמצא שיעור יתר של קריאטינין בדם, נשאלת השאלה כיצד ניתן להורידו? יש לציין כי הקריאטינין עצמו אינו מזיק אלא מהווה סמן למידת הירידה בתפקוד הכליות. לפיכך, לא נשתמש בתרופות להורדתו באופן ישיר אלא ננסה לטפל בבעיות הגורמות לעלייה בכמותו.

קריאטינין גבוה – טיפול

טיפול בקריאטינין גבוה יכוון להאטת קצב התקדמות המחלה והפחתת הצורך בדיאליזה או בהשתלת כליה. זאת על ידי טיפול בגורמים המביאים לעליית הקריאטינין כמו למשל איזון לחץ דם, טיפול סכרת, איזון שומנים גבוהים בדם, תזונה דלת חלבון והפחתת הפרשת חלבון בשתן שהימצאותו מצביעה על התקדמות המחלה. לצורך טיפול מהיר ככל האפשר נבהיר איך נוכל לדעת שיש לנו קריאטינין גבוה. בין התסמינים ניתן למנות כאבי גב תחתון, נפיחות בפנים, בקרסוליים או בבטן וכן ליקויים במתן שתן לרבות צריבה, ירידה בכמות השתן או צורך מוגבר במתן שתן, ושתן כהה במיוחד או שתן דמי. בנוסף ניתן למנות עייפות, חוסר תאבון, בחילות/ הקאות, בצקות וגרד. לסיום, חשוב לציין כי הערנות לתסמינים הינה קריטית, שכן ככל שהמחלה מתקדמת כך גובר הנזק לכליה עד כדי מצב סופני. לפיכך, יש לדווח לרופא על כל תסמין. זכרו, האבחון של המחלה פשוט, ואילו הטיפול מורכב ביותר.

להוריד רמת קריאטינין בדם אפשר לא דרך טיפול בקריאטינין גבוה אלה דרך טיפול בגורמים לבעיה!