תרומת כליה סיכונים

תרומת כליה סיכונים

Home » מאמרים » תרומת כליה סיכונים

תרומת כליה – סיכונים והשלכות

תרומת כליה אלטרואיסטית או על ידי בן משפחה מהמעגל הקרוב, אפשרית בישראל ומבוצעת עשרות פעמים בשנה. באופן הכללי, התרומה מותרת מכיוון שאדם יכול לחיות חיים תקינים ובריאים גם עם כליה אחת. יחד עם זאת, כמו כל ניתוח ובוודאי ניתוח מורכב עלולה להיות לתרומת כליה סיכונים, ובדיוק למען מטרה זו נערכות שורה ארוכה של בדיקות שתפקידן לבחון את מצבו הבריאותי של התורם (לרבות ברמה הפסיכולוגית), וגם מוודאות את ההתאמה למושתל. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי באופן כללי הסיכונים לתורם הינם נמוכים מאוד, וכך גם ההשלכות האפשריות על מהלך חייו בעתיד.  

כמה מילים על הניתוח

אם כן, יש לתרומת כליה השלכות וסיכונים אפשריים שאינם גבוהים ומייד יתוארו. לפני כן, ראוי לדעת כי ניתוח הוצאת הכליה נמשך כ- 3 שעות בממוצע ונעשה תחת הרדמה מלאה. מדובר בניתוח לפרוסקופי שבו מבצעים חתך של כשבעה ס"מ בחלק הבטן העליון, שדרכו מוציאים את הכליה. לרוב תהיה זו הכליה השמאלית עקב אורך הוריד בצד זה, אך לעיתים תהיה זו הימנית בהתאם למצב האנטומי הספציפי. בזכות ההרדמה המלאה עם הנשמה המנותח אינו מרגיש כל כאב במהלך הניתוח, ויינתן זמן לשוחח עם הרופא המרדים כדי להיבדק ולקבל מענה לכל שאלה. יחד עם זאת, אחרי הניתוח ייתכנו בהחלט כאבים המטופלים במשככי כאבים, וכמו כן יש להיות עם קתטר לעוד יממה ועם עירוי לווריד. ההתאוששות מהניתוח נמשכת לרוב כ- 3 שבועות, כאשר ב- 4 הימים הראשונים נשארים באשפוז, וכך לאורך הזמן שבים בהדרגה לפעילות. בחודשים הראשונים ממליצים הרופאים להימנע מפעילות אינטנסיבית.  

סיכונים והשלכות

כאמור, יש לתרומת כליה סיכונים מסוימים עבור התורם. מדובר בסיכונים נמוכים מאוד של אחד לשלושת אלפים מקרים, מה שהופך את הניתוח לבטוח מאוד באופן יחסי – יותר בטוח מנסיעה ברכב על הכביש. הסיכון העיקרי בניתוח הוא לזיהום בפצע ובקע בצלקת, ומעבר לכך חשוב לזכור שהתורם נותר עם כליה אחת. כאמור, ניתן לחיות חיים שלמים ובריאים עם כליה אחת, אולם אם היא תיפגע לא יהיה לה תחליף. ללא סיבוכים, ההשלכה המרכזית על חיי התורם תהיה תקופת ההתאוששות וההימנעות מפעילות כמו הרמת משאות כבדים לכמה חודשים בודדים. כמו כן, יהיה צורך לעבור בדיקת קריאטינין ובדיקת לחץ דם פעם בשנה. מצד שני, קיימים בהשתלת כליה סיכונים עבור הנתרם, הנודעים בעיקר לתפקוד הכליה החדשה ולאפקט של תרופות נוגדות דחייה. הכליה המושתלת עלולה להידחות על ידי הגוף או להיכנס לתפקוד בצורה מעוכבת, ולשם כך קיים טיפול תרופתי. סיכונים נוספים הם היצרות של עורך הכליה, היצרות של השופכן, פגיעה בכלי לימפה ובצקות ברגלי – שכל אחד מהם מצריך התערבות רפואית הולמת. לגבי התרופות נוגדות הדחייה, הן עלולות לגרום לעיתים לזיהום ולכן ההמלצה היא על שמירה קפדנית על היגיינה בתקופה הראשונה אחרי ההשתלה. בנוסף, התרופות עלולות לגרום לתופעות לוואי כמו סוכרת או יתר לחץ דם, המצריכות טיפול תרופתי רלוונטי. למידע נוסף על בנושא ולתיאום פגישה עם המומחים שלנו, ללא עלות או התחייבות, פנו אל מדליד דרך האתר או התקשרו ל- 03-3760762.