תרומות כלייה

תרומות כלייה

Home » מאמרים » תרומות כלייה

מידע על תרומת כליות

במדינת ישראל קיימים אלפי אנשים המטופלים בדיאליזה, ומתוכם רק כמה מאות עוברים מדי שנה השתלת כליה מתורם חי או מת (בעל כרטיס אדי) כאשר ישנם יתרונות רבים לתרומת הכליה מתורם חי. למצב עגום זה יש כמה סיבות ובהן זמן ההמתנה הממושך לקבל אישור להשתלה מתורם חי, וכן זמן ארוך לביצוע כלל הבדיקות הנחוצות עבור "כרטיס הכניסה" לרשימת ההמתנה הארצית. למעשה, מדובר בתהליך קפדני ומחמיר, מתיש ומורכב עבור התורם ועבור החולה, בוודאי כאשר מדובר בתורם אלטרואיסטי – כלומר לא אדם בעל קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לחולה. בשורות הבאות נביא מידע על תרומת כליות בישראל.

 

מיהם תורמי הכליות בארץ

על פי חוק תרומת האיברים, תרומת כליה על ידי תורם חי יכולה להיעשות רק על ידי תורם מקרבה משפחתית ראשונה לחולה, וגם זאת בתנאי שישנה התאמה. יחד עם זאת, באופן כללי תרומת כלייה יכולה להיעשות על ידי כל מי שיש לו שתי כליות בריאות ותקינות, שכן ניתן לחיות בבריאות טובה גם עם כליה אחת. במידה ומדובר בתורם אלטרואיסטי, כלומר שהתרומה היא לאדם זר, הרי שהגיל המינימלי עומד על 25 שנים ברוב המקרים. מאידך, אם מדובר בקרוב משפחה ישנה אפשרות לתרומות כליה כבר מגיל 18 שנים. מכאן והלאה, כל עוד מדובר בתורם בריא שעבר בדיקות מקיפות, הרי שהדבר אפשרי, אך חשוב לציין שאם התורם עצמו בן למעשה מ- 60 שנה הרי שההשתלה תבוצע רק באנשים בני 60 ומעלה עקב תוחלת החיים הנמוכה של כליות בגילאים מתקדמים.

 

תרומה מאדם שנפטר

ישנה אפשרות של תרומת כליות מתורם שנפטור, למשל עקב תאונה, מוות טבעי או התקף לב. יחד עם זאת, כמובן שחייבת להיות התאמה פיזיולוגית, הנפטר צריך להיות בעל כרטיס אדי המאפשר תרומת איברים לאחר מותו, וכן צריך לקבל אישור מקרובי המשפחה של התורם. מעבר לכך, חשוב לדעת כי לאחר המוות הכליה שורדת עד לעשרים וארבע שעות, ואחוז התפקוד יורד ככל שחולפות השעות. יש לציין כי למרות שקיימת עלייה בשיעור בעלי כרטיס אדי בארץ, בערך במחצית מהמקרים ההשתלה לא מסתייעת עקב סירוב של המשפחה משיקולים דתיים.

 

כליה מתורם חי

בישראל תרומת כליות בתשלום אינה מותרת ולמעשה מהווה עבירה פלילית, דבר המאפשר לקבל תרומת כלייה מתורם חי אלטרואיסטי או בן משפחה קרוב בלבד. בכל מקרה, תרומות כליה מתורמים חיים הן הטובות ביותר עקב יכולת לבצע מראש את כל בדיקות ההתאמה, עקב הזמן הקצר שבין הוצאת הכליה והשתלתה, וערך משך החיים של הכליה שיכול להגיע גם לשלושים שנה. מעבר לכך, קיימים יתרונות נוספים מבחינת תחילת הפעילות של הכליה החדשה ומבחינת איכות החיים של המושתל.

יש לציין כי ההמתנה לתרומת כליה אלטרואיסטית יכולה לארוך זמן רב, כאשר הממוצע בארץ עומד על 8 שנים, ולכך יש כמובן השפעה מכרעת על הגוף העובר טיפולי דיאליזה ועד כדי שאינו מסוגל לעמוד בהשתלה. לפיכך, רבים פונים לביצוע השתלה בחו"ל, במדינות בהן תרומת כלייה הינה חוקית. מדובר בתהליך הרבה יותר מהיר שנמשך בממוצע רק מספר שבועות, ואילו הניתוחים מבוצעים על ידי רופאים בעלי מיומנות גבוהה מאוד המבצעים ניתוחים רבים כאלו בשנה.

יש להדגיש כי גם בחו"ל תרומת כליה נעשית אך ורק בצורה אלטרואיסטית ולא בתשלום. ואולם, המודעות לתרומות איברים היא יותר גבוהה בחו"ל מאשר בארץ, ובזכות הפריסה הרחבה של התיק הרפואי של המטופל הישראלי בחו"ל ב- 20 מדינות שונות, הסיכוי שיימצא תורם אלטרואיסטי עם אותו סוג דם הוא גבוה פי כמה מישראל. מדליד אינה מגייסת תורמים, משלמת להם או מתווכת בין תורם לנתרם, כך שההשתלה נעשית באופן חוקי, בצורה אלטרואיסטית בלבד.

למידע נוסף על תרומות כליה ולתיאום פגישה עם המומחים שלנו, ללא עלות או התחייבות, פנו אלינו דרך האתר או התקשרו ל- 03-3760762.