כמה זמן מחזיקה כליה מושתלת - תוחלת חיים

כמה זמן מחזיקה כליה מושתלת – תוחלת חיים

Home » מאמרים » כמה זמן מחזיקה כליה מושתלת – תוחלת חיים

כמה זמן מחזיקה השתלת כליה

השתלת כליה מאפשרת לנתרם לפתוח דף חדש בחייו ולמעשה לעבור לאורח חיים רגיל, הדומה לזה של שאר בני האדם. אמנם יהיה עליו להקפיד על מספר כללים כדי להימנע מבעיות, אך באופן כללי ניתן יהיה ליהנות מחיים תקינים. אחת השאלות החשובות ביותר היא כמובן כמה זמן מחזיקה השתלת כליה, ובנושא זה יעסוק המאמר הבא.  

השתלה מאריכה חיים

אין חולק על כך שהשתלת כליה מאריכה את החיים. יתר על כן, היא משפרת את איכות החיים בהשוואה לצורך בקבלת טיפולי דיאליזה 3 פעמים בשבוע, ואף יש בה חיסכון כלכלי בטווח הארוך. יחד עם זאת, שאלת השאלות היא כמובן כמה זמן מחזיקה כליה מושתלת וכאן התשובה תלויה במספר גורמים. ראשית, ישנו הבדל משמעותי בין השתלת כליה מתורם חי לבין כליה המגיעה מתורם שנפטר בזכות כרטיס אדי. אורך חיים של כליה מושתלת שהגיעה מתורם חי עומד בממוצע על 18 עד 30 שנה. מדובר בתרומה אלטרואיסטית, תרומה מבן משפחה קרוב או כליה בתשלום במדינה בחו"ל שחוקיה מאפשרים זאת. למעשה, כליה מתורם מציגה תפקודים יותר טובים מפני שהיא שהושתלה כאיבר חיים, והיא עושה זאת באופן מיידי. זאת לעומת כליה המגיעה מתורם שנפטר, אשר נכנסת לתפקוד רק לאחר כמה שבועות, זמן ההתאוששות ארוך יותר וכאמור תוחלת החיים יותר נמוכה. אם כן, כליה מתורם חי מביא בממוצע לתוחלת חיים ארוכה כמעט פי ארבעה בהשוואה לכליה מאדם שנפטר, שככל שעובר יותר זמן ממועד המוות (למשל בתאונה) ועד ההשתלה, כך פוחת בהדרגה שיעור התפקוד של האיבר. לעובדות אלו יש השפעה הן על משך החיים הצפוי לנתרם והן על מהלך ההתאוששות ועל איכות חייו בעתיד.  

מה עוד משפיע על תוחלת החיים

תוחלת חיים למושתל כליה מושפעת מעוד מספר היבטים. ראשית, כמובן שישנה השפעה מבחינת מצבו הבריאותי ומצב הכליה של התורם, שאותם בוחנים בבדיקות המקדימות. לדוגמא, כיום לא משתילים כליה של אדם מגיל 60 ומעלה בכליה של אדם צעיר ממנו, מכיוון שתוחלת התפקוד של האיבר יותר נמוכה. שנית, בזכות התפתחות בתחום התרופות המונעות דחייה, כיום עומד שיעור הדחייה על אחוזים בודדים בלבד. מדובר בתרופות המעכבות את המערכת החיסונית על מנת שלא תתקוף את האיבר החדש, ומי שאינו מקפיד על נטילתן חושף את עצמו לסיכון מוגבר לדחייה על כל המשתמע מכך. בנוסף, רמת התפקוד של הכליה מושפעת רבות מהקפדה על המשטר שעליו ממליצים הרופאים. הנתונים הנוכחיים מראים שאחד מכל ארבעה מקרים של הפסקת תפקוד של הכליה החדשה נובעים מאי הקפדה על הכללים. אם כן, אחרי השתלת כליה תוחלת החיים מצויה במידה לא מבוטלת בידיו של הנתרם. בין היתר, עליו להקפיד על נטילת קבועה של התרופות נוגדות הדחייה, עליו להקפיד על הגעה למעקב הרפואי ועל בדיקת מדדים עצמאית בבית – לחץ דם, משקל, מתן שתן, חום ודופק. כמו כן, יש להישמר באופן מיוחד מפני חשיפה לשמש עקב הסיכון המוגבר לתחלואה  בסרטן העור, ויש להקפיד מאוד על היגיינת הגוף והפה עקב הסיכון המוגבר לתחלואה מזיהומים כתוצאה מנטילת התרופות המעכבות את המערכת החיסונית. בנוסף, יש להקפיד על תזונה הולמת בדגש על סידן, חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים בהתאם להמלצות דיאטנים קליניים, ועוד. במידה והאדם מקפיד על כללים אלו, שאינם מצריכים התגייסות אינטנסיבית הפוגעת באיכות החיים, הרי שיוכל ליהנות מתוספת משמעותית ביותר לחייו. למידע נוסף על הנושא ולתיאום פגישה עם המומחים שלנו, ללא עלות או התחייבות, פנו אל מדליד דרך האתר או התקשרו ל- 03-3760762.