תפקודי כליות: בעיות ומחלות כליות נפוצות

Home » מאמרים » תפקודי כליות: בעיות ומחלות כליות נפוצות

תפקודי כליות

נעים להכיר, הכליות. הכליות הן איברים בגודל אגרוף, הנמצאים משני צדי עמוד השדרה, בחלק התחתון של הגב. הכליות ממלאות תפקידים חשובים בגופנו: הן מסננות את הדם, ומנקזות החוצה פסולת, רעלים ועודפי נוזלים. כמו כן, הן מייצרות הורמונים חשובים.

תפקוד תקין של הכליות הוא חיוני לבריאות הגוף, באיזון מאגר המים והמינרלים בגוף, וסילוק הרעלים מתוכו.

סיבות לכאבים בכליות

כשהכל תקין, איננו חשים כלל בפעילות של שתי מכונות חרוצות אלו בתוך גופנו. אבל כשמשהו משתבש…
כאבים בכליות עלולים להצביע על הווצרות אבנים בכליות. הימצאות אבנים בכליות לרוב לא גורמת נזק בלתי הפיך, אך היא עלולה להיות מכאיבה מאד. אבנים בכליות נוצרות בדרך כלל מהתגבשות מלחים שונים, ומעבר שלהן בדרכי השתן עלול לגרום לכאבים עזים. במקרה שהאבן לא נפלטת מהגוף עצמונית, נדרשת התערבות כירורגית בדרכים שונות.

כאשר תפקוד כליות בגוף תקין, הכליות ממולאות תפקיד "מסננת של הדם".

תסמינים למחלות כליה

בתחילתן של מחלות בכליה, לרוב לא חשים בתסמינים. הכליות שלנו עובדות בתפוקה של מעל ל100%, פעילותן התקינה רבה יותר ממה שצריך גוף האדם. בדרך כלל, כאשר מופיעים תסמינים, זהו סימן לירידה משמעותית בתפוקת הכליה, פחות מ25% מהפעילות התקינה.
כאשר תפקוד הכליה ירוד, מתחילים להצטבר בגוף עודפי פסולת ונוזלים שהכליה אינה מסוגלת לסנן כראוי. עודפים לא רצויים אלו גורמים להופעת התסמינים: עייפות, אנמיה, קושי להתרכז, בצקות, כפות ידיים ורגליים נפוחות עד תחושת נימול. שינוי צבע העור, גרד. לחץ דם גבוה, קוצר נשימה, התכווצויות שרירים, ובמקרים חמורים- אובדן ההכרה והפרעת קצב.

לפני שיהיה מאוחר – בדיקות

הופעת הסימפטומים היא שלב מאוחר לגילוי בעיות בכליה. כדי לזהות ירידה בתפקוד הכליה, לפני החמרה והופעת כשל כלייתי, רצוי לערוך בדיקה לתפקודי כליות.
אבחון בעיות בכליות נערך בבדיקת דם רגילה, או בבדיקת שתן. בבדיקות אלו בודקים את רמת הקריאטנין בדם, או רמת האלבומין בשתן. בתפקוד תקין של הכליות הקריאטנין- שהוא פסולת הנוצרת בגוף באופן טבעי- אמור להיות מפונה מן הדם, ובשתן לא אמור להימצא חלבון האלבומין. הימצאות רמות לא תקינות של חומרים אלו, מצביעה על בעיה בכליה.
אם נמצאה רמה לא תקינה בבדיקות הקריאטנין והאלבומין, יש להמשיך בבירור הרפואי לגבי תפקוד הכליות בבדיקות הדמיה, כמו אולטרסאונד וCT.

מהם הגורמים?

מה גורם לפגיעה בכליות?
הכליות מורכבות מנפרונים, שהם חלקים זעירים האחראים על הסינון שמבצעת הכליה. הנפרונים עלולים להיפגע ממגוון סיבות:

  • חבלה – חסימה בכליה עצמה או באיברים שנמצאים תחתיה: השופכנים, שלפוחית השתן, השופכה, בלוטת הערמונית בגברים ומערכת הרבייה הנשית.
  • פגיעה באספקת הדם לכליה, עקב התייבשות או אבדן דם.
  • הרעלה – זיהומים ונזקי תרופות, בעיקר מינונים גבוהים מדי של תרופות לשיכוך כאבים.
  • רמות גבוהות של גלוקוז, וכן לחץ דם גבוה, פוגעים בתפקוד הנפרונים. לכן חולים בסוכרת וביתר לחץ דם מועדים לפיתוח בעיות בכליות
  • מחלות גלומרולריות – דלקת בכליות או מחלה אחרת התוקפת את כלי הדם בכליה הנקראים גלומרולי ופוגעת בתפקוד הכליה.
קיימות סיבות רבות לכאבים בכליות. לא כל כאב מהוו סימפטום למחלת כליות.

כאן כדי להישאר?

בחלק מהמקרים ניתן להחלים ממחלת כליות, אך לעתים היא הופכת לכרונית.
מחלת כליה שנגרמה בשל התייבשות או חסימה בדרכי השתן, לדוגמא, יכולה לחלוף לאחר טיפול מתאים. מחלת כליות שנגרמה מסוכרת, או מיתר לחץ דם, תהפוך בדרך כלל למחלות כליות כרונית.
כשמחלת הכליות היא כרונית המטרה בטיפול היא לשמר את מצב הכליה טוב ככל הניתן, ולאפשר אורח חיים תקין.

איך מטפלים?

הטיפול במחלת כליות כרונית תלוי בסיבה שגרמה לבעיה בכליה, וכן במצב בו הכליה נמצאת.

  • הפסקת הפגיעה – ראשית כל יש להפסיק את הגורם שפגע בכליה- איזון רמת לחץ הדם והסוכר, על ידי תזונה מתאימה או תרופות. הפסקת נטילת משככי כאבים הפוגעים בכליה.
  • שימור יכולות הכליה. במקרה שבו הכליה עדיין מתפקדת, אף אם בתפוקה נמוכה. המטרה היא לשמר את תפקודה, באמצעות תזונה מתאימה- הפחתה בצריכת החומרים אותם הכליה צריכה לסנן, כמו חלבון, נתרן ואשלגן. במקרים מסוימים- גם הפחתה בצריכת נוזלים. המטרה היא להקל על הכליה כך שתוכל לתפקד לזמן ארוך ככל הניתן.
  • במקרה בו הכליה הגיעה למצב של כשל תפקודי, כשאינה יכולה לעשות עוד את הנדרש עבור הגוף, בדרך כלל מתחת ל10-15 אחוזים מתפקוד הכליות התקין, הפתרון הקיים הוא דיאליזה או השתלת כליה.

דיאליזה

דיאליזה הוא טיפול המחליף את פעילות הכליה. במקרה בו קיים כשל כלייתי, כשהכליות אינן מסננות את הפסולת ועודפי הנוזלים מן הגוף, מופנה החולה לטיפול דיאליזה. קיימים שני סוגי טיפולי דיאליזה:
המודיאליזה- בתהליך זה מחובר המטופל למכונה המסננת את הדם ומשיבה אותו לגוף ללא הפסולת והרעלים. טיפול זה מבוצע בבית החולים.
דיאליזה פריטוניאלית- באמצעות נוזל המוזרם לחלל הבטן הפסולת נאספת מן הגוף ומסולקת החוצה. טיפול זה ניתן לבצע גם בבית.
לטיפול דיאליזה קיימות תופעות לוואי שונות אך הוא הדרך להחלפת התפקוד הטבעי של הכליה.
בכל מקרה, נדרש ללוות את טיפול הדיאליזה גם בטיפול הורמונלי ל'כיסוי' חלק זה של פעילות הכליות.

במקרה של כשל בתפקוד כלייתי, טיפול דיאליזה הוא פתרון זמני בלבד ואל המחליף לפעילות הכליות!

השתלת כליה

השתלת כליה היא פתרון למטופל שמתקשה לשאת את תופעות הלוואי של טיפולי הדיאליזה ומעוניין לשוב לתפקוד רגיל. ניתן להשתיל כליה מהמת, ואף מהחי, עקב העובדה שתפקוד של כליה אחת מספיק עבור הגוף.

התורות לתרומת כליה בארץ ארוכים בדרך כלל. קיימת אפשרות של תרומה מקרוב משפחה, או השתלת כליה בתשלום.

במקרים רבים של מחלות בכליות (לדוגמה אי ספיקת כליות – כשל כלייתי), השתלת כליה בארץ או בחו"ל הוא הפתרון היחיד לטיפול בשורש של הבעיה.